Presse-Spotlights

„Gutruf’s game of lines plays well in Mexico City“ Carlos Ximenez Estrada, News, Mexico City, 6. Februar 1993.

“Zweifelsohne handelt es sich hier um eine ausgezeichnete Gelegenheit, eine Sammlung von Werken mit höchster künstlerischer Qualität zu betrachten.” Rocio Hernandez White, Uno mas uno/Mexico, 7. Februar 1993.

„Wir weisen darauf hin, dass Gerhard Gutruf nicht ohne Grund zu den bedeutendsten österreichischen Künstlern gezählt wird.“ Amal Choucri Catta, Le Progrès Egyptien, 31. Juli 1993.

„Gutruf’s art has two starting points, of wich utopian landscapes are the first. By looking into the problems we might face in the future. Gutruf tries to express the ideal of a perfect world in his art. He finds his second starting point in the art of the Old Masters, studies in series of sketches and prints. He tries to take a step in a new dimension through the combination of these two main influences …” Tania Badenhorst, Die Perdeby/Pretoria, Februar 1998.

“Humor und sachliche Aufrichtigkeit, Erfindergeist und Suche nach der Magie der Malerei wie rhythmisches Einfühlungsvermögen verbinden sich Motiven, die man als Veduten, Interieurs oder Stillleben erkennt, die aber darüber hinaus Experimentierfelder des Sehens darstellen. Auch die neuen Medien und die Fotografie spielen eine Rolle, wenn der Künstler Motive von Bosch, Tizian, Tintoretto, Poussin u.a. hinterfragt und neu interpretiert. Auch die zweite Moderne kennt den Typus des „Pictor doctus“ und hat in Gutruf einen der reinen Malerei verpflichteten Vertreter, der in vielschichtigen „Höhenlagen der Abstraktion“ (P. Rotterdam) agiert.“ Brigitte Borchhardt-Birbaumer, Kurier, Wien, 13. Mai 1998.

„... Seit langem versucht Gutruf, die Geheimnisse großer Kunstwerke zu ergründen. Doch Experten bescheinigen ihm, dass er schon längst selbst höchste Qualität bietet.“ Hans Werner Scheidl, Die Presse, Wien, 3. März 1999.

„The exhibition of Austrian painter Gutruf at the Beijing International Yi Yuan Museum (June 5th – 30th) has unexpectedly fascinated Chinese painters and audience.
To find out the reason, one must step into the museum to face the paintings, to feel and ponder upon them. Gutruf’s works, with the theme of “Space and Time”, belong neither to the classicism nor to the post-modernism. His works have the features of being miraculous, enigmatic and capricious. Multiplicity seems to be a backbone. For example, in his “Space Series”, “Machine Landscapes”, “The Great Colosseum” and “Paraphrases”, he combines technology with painting, more importantly, he shows a strong interest in his own age. By observing the possible questions of human beings, he tries to express the thought of an ideal world.
Another point one might notice about Gutruf is that, there are few topics of Austria in his works. Some critics say, Gutruf is not an Austrian artist in its traditional sense. His works are not suitable for his native art market. He holds his exhibitions most of all abroad. He does not belong to any art trend, but to his own stubborn art ideology. Thus, is Gutruf more of an international art representative? Perhaps this is the reason why many painters and audience are interested in him.” Beijing Daily, 14. Juni 2000.